lördag 30 oktober 2010

Halloween och Lang Kwai Fong

At det är halloween n har knappast undgått någon. Fast jag har läst att vi svenskar har tröttnat lite på att klä ut oss, skämmas, äta läskig mat och göra Jack O'lantern av pumpor. Själv tillhör jag dom som tycker att halloween är ganska kul, i synnerhet sen jag fick barn.Det är ingen högtid jag själv firade som barn och som vuxen har det väl inte blivit något storslaget firande. Men lite uppmärksamhet har det fått så klart.

 Halloween firas alltid 31 oktober i USA och Storbritannien. Dock skall inte Halloween blandas ihop med Alla Helgons dag som är den enda kvarvarande rent katolska helgen i Sverige. Det råder ofta stor förvirring vilken dag Halloween skall firas i Sverige. Anledningen torde främst vara att Alla Helgons dag i Sverige kan infalla från 31 oktober till 6 november.  Allhelgonadagen, som står i den svenska almanackan den 1 november, bidrar ytterligare till förvirringen. I USA ställer de hushåll som önskar påringning ut en tänd Jack O'lantern på farstutrappen och det kan vara en bra tumregel att följa även i Sverige.

För några år sen befann jag mig i Hong Kong på halloween. Jag hade inte tänkt att fira på något särskilt sätt. På lördagskvällen begav oss ut till stans kända nöjeskvarter Lang Kwai Fong och upptäckte att vi nästan dom enda som inte hade klätt ut oss. Bland alla läskiga figurer fanns också en hel del gulliga som Hello Kitty , Tweety, Smurfar och andra figurer som inte känns så mycket halloween.

 Lang Kwai Fong är ett ställe i centrala Hong Kong där barerna ligger tätt och nöjeslivet pågår nästan dygnet runt. Området är inte stort men här festas det intensivt. Förr eller senare hamnar många turister här. Inte det charmigast eller billigaste stället. Men är man på rätt humör kan det vara kul. Men det känns inte så mycket Hong Kong. Lang Kwai Fong skulle kunna ligga i nästan vilket land som helst. Vill man ha något mer speciellt  ska man inte söka sig hit.

Inga kommentarer: