torsdag 21 oktober 2010

Yoga och Indien två favoriter

Jag ska avsluta dagen med lite yoga. Jag är väldigt förtjust i yoga som träning och försöker göra det regelbundet. Yoga är något dom flesta kan göra utifrån sina egna förutsättningar och resultatet av träingen märks snabbt. Man blir smidigare och starkare och det sägs också ha effekt på bland annat högt blodtryck, sömnsvårigheter, andningsbesvär, stress och ryggsmärtor.

Själv har jag främst märkt att jag blir vigare och mjukare i kroppen. Yoga har utövats i Indien i minst 4000 år. Yoga nämns också i Veda, hinduismens äldsta texter och i de filosofisk-religiösa verken Upanishaderna. Personligen har jag inte satt mig så mycket in i det andliga bakom yoga utan använder det som en träningsform för att bli smidigare och må bättre. Jag kan verkligen rekommendera yoga. Dom som provar brukar fastna och det är ett bra komplement till annan träning.

Yogans hemland, Indien, är ett av mina absoluta favoritländer. Jag var där för några år sen och vill verkligen åka tillbaka. Det är ett så fantastiskt och så annorlunda land som det inte går annat än att bli djupt förälskad i. Eftersom min blogg ska handla om Asien så kommer det bli många inlägg om Indien. Bakgrundsbilden på den här sidan föreställer floden Ganges i staden Varanasi i norra Indien. En av världens äldsta städer. Indiens mest heliga stad vid hinduernas heliga flod, Ganges.

Inga kommentarer: