tisdag 26 oktober 2010

Kimchi 김치


Kimchi är en sorts surkål som brukar kallas Koreas nationalrätt. Ingen koreansk måltid är komplett utan kimchi. Basen är ofta kinakål sen kan grönsakerna variera lite men vanligt är rättika, vitlök, färsk röd chili och ingefära. Kimchi har en stark smak och doft. Det är inte bara fantastiskt gott utan också väldigt nyttigt. Den innehåller A- och olika B-vitaminer, järn och kalcium. Precis som andras mjölksyrade grönsaker är den bra för matsmältningen.

När Health Magazine listade dom fem nyttigaste sakerna du kan äta kom kimchi med på listan. Förutom att vara vitaminrik och underlätta matsmälningen så är kimchi tydligen bland det mest effektiva att äta för att motverka cancer enligt Health. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte däremot vet jag att kimchi är förföriskt gott och har man en gång smakat kommer regelbundet kimchi-sug. Det ska inte vara så svårt att göra sin egen men jag har inte provat. Kimchi finns att köpa i större välsorterade livsmedelsaffärer och asiatiska affärer. Jag är helt övertygad om att vi svenskar i framtiden kommer att äta mer kimchi än vad vi gör idag. Det är både gott och nyttigt och passar till det mesta. I Korea används det inte bara som tillbehör utan det finns mängder av maträtter som innehåller kimchi.

2 kommentarer:

Rim sa...

Hej, fin blogg!
Gillar speciellt inläggen om Hong Kong.
Får mig att längta tillbaka!

Anonym sa...

Love Kimchi...