Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg

fredag 22 oktober 2010

Grönsaksmarknad

torsdag 21 oktober 2010

Hashi


Bilden visar flera olika ätpinnar. Pinnarna används i Östasien främst i länderna som Kina, Japan, Taiwan, Korea och Vietnam. I  till exempel Thailand använder man vanligen sked och gaffel som bestick. Eftersom många kineser bor i länder i Sydostasien är ätpinnar vanliga även i Indonesien, Malaysia, Thailand, Singapore och andra länder i området.

Dagligen förbrukar cirka 2 miljarder människor tre par ätpinnar per person. Vanligen är ätpinnarna i trä och ofta av engångsmodell. Men i Korea är ätpinnar av metall det vanligast. Det finns också ätpinnar av plast, elfenben och olika metallet.

Har man inte provat att äta med pinnar kan det se svårt ut men dom flesta brukar lära sig ganska snabbt. Nedan är en bild som visar hur man håller pinnarna. Så plocka upp ett par pinnar och börja öva.

tisdag 19 oktober 2010

Pad thai


Pad thai brukar kallas Thailands nationalrätt. Det är en sorts "pyttipanna" där basen är nudlar och man blandar i lite av varje som man hittar i kyl och skafferi. Grönsaker, kyckling, fläsk, skaldjur eller vad man nu gillar. I dom proportioner man gillar. Man brukar krydda med soja eller fisksås och chili och lite socker. Många gillar också att strö nötter över sin pad thai när den ska serveras. Det blir mycket gott.

Stekta nudlar blandade med lite av varje och kryddade med chili, socker och soja låter inte så avancerat. Varje svensk thai-restaurang serverar pad thai. Ändå kan det vara svårt att hitta riktigt god pad thai på våra breddgrader. Pad thai som smakar som den gör i Thailand. Jag har gjort flera försök att laga min egen och gott blir det men smakar som i Thailand gör det inte.

Notera även besticken på bilden. I Thailand äter man maten med sked och gaffel.